SPEEDFIETSEN


De afgelopen week ben ik helemaal in de ban van het fietsen geweest. Passief dan, want ik heb niet zelf gefietst, ik heb gekeken. Eerst met enige argwaan, maar later toch vol interesse. Wat er de komende weken ook nog moge gebeuren inzake dopingverhalen, het was, want het is bijna voorbij, dit jaar wel een heel spannende editie. 

Met ingehouden adem heb ik naar die afdalingen gekeken. Wat een snelheid; dat zou ik nooit en te nimmer durven. Dit jaar hebben wij weinig hoogteverschillen gehad, maar als die er zijn knijp ik al heel gauw hard in mijn remmen. Mijn elektrische fiets is begrensd. Wanneer ik harder dan 24 km/uur fiets, valt de trapondersteuning weg en dat vind ik helemaal niet erg. Harder hoef ik ook niet.

Tijdens onze vakantie hebben wij voor het eerst kennis gemaakt met de speedbike. Mensen naast ons op de camping hadden van die fietsen. Wij kenden het niet maar de Duitse mensen waren wel bereid om ons hierover enige informatie te verschaffen. Ze vertelden dat er met deze fietsen wel een snelheid van 45km/uur bereikt kon worden.

Het is dan altijd leuk als je een goede week later in de krant een heel artikel over de speed pedelec aantreft. Ook in Nederland schijnen deze fietsen al heel populair te zijn, maar verkeersdeskundigen houden hun hart vast. Omdat deze fiets zo snel gaat, zal er vaak ingehaald moeten worden. Bij het geruisloos passeren schijnen de mensen met een gewone e-bike nogal eens te schrikken. Op de smalle Nederlandse fietspaden zou er geen ruimte zijn voor de speed pedelec zo stelt de fietsersbond.

In de eerste helft van dit jaar zijn er ruim twee duizend van die supersnelle e-bikes verkocht, maar men verwacht dat de markt volgend jaar zal exploderen, het zullen er vele tienduizenden worden.

Men probeert nu al met wet- en regelgeving hier op in te spelen. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft al bepaald dat vanaf 2017 de speed pedelec binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet en de berijder van deze fiets moet een hem op!

Ik kan natuurlijk niet echt in de toekomst kijken, maar ik denk niet dat ik ooit zo'n supersnelle fiets ga aanschaffen. Ik gebruik mijn gewone fiets ook nog heel veel en met een vaartje van 18 km/uur ben ik heel tevreden. De e-bike vind ik een welkome aanvulling voor als het hard waait, of voor als we samen wat langere fietstochten maken. P. moet dan de hondenkar meetrekken en dat is best zwaar, want twee honden samen wegen bijna vijftig kilo en dat is een aardig gewicht. Dat is dan ook de reden waarom wij de e-bikes hebben aangeschaft. En dat ik dan, als ik eens alleen met de e-bike op stap ga, een snelheid van 24 km/uur kan halen is leuk, maar harder hoeft voor mij beslist niet. 

Misschien is het wel iets voor mensen die net iets jonger zijn dan ik en zo'n fiets gaan gebruiken voor het woon/werk verkeer. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. We zullen het wel zien hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Misschien wordt het wel de vervanger voor de scooters die helemaal uit schijnen te raken. 

2015-07/fietsenp_2.jpg

                                         klik

hanscke Zaterdag 25 Juli 2015 - 10:34 pm | | Standaard

acht reacties

Staart

Met 40-50 de berg afroetsen vind ik nog steeds heerlijk. vooral na een stukje 4-5 km de berg op. eEn e-bike likkt me wel wat, maar dan moet ik wel kunnen blijven afdalen met 30-40 km. Zo’n speedfiets om naar mijn werk te peddelen lijkt me wel wat. mooi dat jullie een fijne vakantie hadden

Staart, (URL) - 26-07-’15 09:36
Ximaar

Zelf gebruik ik een gewone fiets en rij daar gemiddeld 23km/h mee. 20 tegen en 26 voor de wind. Bergaf wil ik niet harder dan 45 omdat ik daarboven niet op mijn remmen kan vertrouwen en met bij een val teveel open ligt. Ik ben dan ook al mijn hele leven gewend om andere fietsers in te halen en doe dat alleen als het kan. Dus ruimte en geen tegenliggers. Zeker bij fietsende kinderen kan ik er lang achter blijven fietsen tot ik het veilig vind. Ik heb dan ook geen haast. Veel mensen die nog maar net op een gewone e-fiets fietsen gaan er t hard mee en ‘moeten’ daardoor vaker inhalen. Vooral bij fietsstroken vind ik dat link. Velen van hen doen het na een paar maanden fietsen anders en gebruiken dan bijvoorbeeld de iets langzamere eco-stand.
Een aantal deert het niets en zijn eigenlijk net zo asociaal als de snorscooters. Ofwel ‘de rest zoekt het maar uit, ik ga er langs’-types.

Op lange rechte, ruime en lege fietspaden buiten de bebouwde kom maakt het mij niet uit, zolang ze andere fietsers maar niet de stuipen op het lijf jagen. Tot nu toe heb ik er maar 1 gezien op een fietsstoepje in de binnenstad van Nürnberg. Het was nog geen meter breed en meneer reed er de maximale snelheid en schampte langs mijn fietstas. Ik had hem idd niet horen aankomen. Maar dat is nu 3 jaar geleden en daarna heb ik er niet een meer gezien, ook niet in mijn omgeven en zoals je weet fiets ik regelmatig en let juist goed op dit soot fietsontwikkelingen.

Die doorbraak moet ik dan ook nog meemaken. Mijn indruk is dat het wel eens net zo als met de ligfiets kan gaan, dat ligfietsers op de speed-pedelec overstappen of zo’n grotere elektromoter in hun ligfiets bouwen. Maar dat de helmplicht er voor zorgt dat het niet doorzet en hooguit een aantal snorscooter-gebruikers op zo’n fiets krijgt.

Op de weg is heet echter een bromfiets, dus naast de helmplicht een verzekeringsplaatje en een brommercertifikaat. Maar ook niet harder dan 30km in 30km-gebieden. Bij de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland zijn de meningen verdeeld. Aan de ene kant prima als je zo meer mensen uit de auto op de fiets krijgt en aan de andere kant zijn veel fietspaden er niet geschikt voor en geven ze overlast zoals in de afgelopen jaren de snorscooter gaf in de grote steden.

Ximaar, (URL) - 26-07-’15 09:58
Margo

Ik vind die verschillende snelheden op het fietspad gevaarlijk. Je hebt recreatie fietsers, die gewoon voor de beweging, de frisse licht en de natuur een eind gaan fietsen. En je hebt racers, die opeens met een rotgang langs je zoeven. Idioten zijn het, ze bellen nog niet eens even. Waarom ze überhaupt buiten fietsen is mij een raadsel, ze kunnen beter op een baan in een hal gaan fietsen.
Ik heb een e-bike, maar zie geen reden om als een gek te fietsen. Bovendien is het een zware fiets en als ik uit balans raak hou ik de fiets niet en ga ik om. Dus hard rijden is er niet bij. Die racers moeten maar oo de autoweg gaan fietsen of hun snelheid aanpassen.

Margo, (URL) - 26-07-’15 13:22
Sjoerd

Het zal wel een behoorlijke discussie opleveren. Nog even en je moet voor je e-bike ook een rijbewijs hebben.

Sjoerd, (URL) - 26-07-’15 15:46
Rietepietz

Waarom zóu iemand zo hard willen gaan op een fiets, alsof er niet al vele soorten brommers zijn voor die snelheden. Natuurlijk brengt fietsen met zo’n hoge snelheid dezelde gevaren met zich mee als “brommen” dus zal er óók een helm gedragen moeten worden en moet je betere kleding dragen om niet helemaal open te liggen als valt.

Rietepietz, (URL) - 26-07-’15 17:54
Rob Alberts

Voor mij hoeft het niet zo snel.
Misschien ben ik ouderwets?
Trapondersteuning wil ik ook niet.
Gelukkig heb ik nog genoeg conditie.

Hoe de nieuwe regels er uit zullen zien ik heb geen flauw idee.

Vrolijke vakantiegroet,

Rob Alberts, (URL) - 26-07-’15 22:36
Marjolijn

Nog even heb je voor al die snelle fietsen een rijbewijs nodig en zitten ze allemaal weer op de autoweg.
Dat laatste hoop ik niet, maar een rijbewijs is vast niet verkeerd.

Marjolijn, (URL) - 27-07-’15 05:18
Mirjam Kakelbont

Al die verschillende fietsers die een plaats nodig hebben op het fietspad: gewone fietsers, kleine kindertjes, racefietsers, elektrische fietsers, en dan heb je nog skeelers en hardlopers… Het probleem bij elektrische fietsen/wielrenners/speedbikers is dat automobilisten hun snelheid niet goed kunnen inschatten en dat veroorzaakt veel ongelukken.
Je kunt beter brommer rijden dan op een speedbike stappen. Voor de eerste heb je een “rijbewijs” nodig en draag je een helm. Op de laatste kan elke gek opstappen.
Stoer dat je man met beide honden fietst!

Mirjam Kakelbont, (URL) - 28-07-’15 23:06
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om spam in reacties te voorkomen moet de volgende vraag beantwoord worden Hoe heet mijn hond? :Hessel
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.