BUREAUCRATIE


Het is niet miijn gewoonte om middels een nieuw logje in te gaan op de commentaren van een vorig schrijven, maar juist omdat het niet mijn gewoonte is, is het misschien goed om het zo af en toe wel te doen, dit om starheid te voorkomen. Starheid is vaak een voortvloeisel uit het vast willen houden aan procedures. Procedures worden veelal bedacht om het werk te vereenvoudigen, maar het werken met procedures vertoont wel vaak de neiging om op den duur tot iets bureaucratisch te verworden. 

Ik ga naar de vraag naar aanleiding van het vorige logje: waarom kan die leerling niet blijven op die stageplek die ze zelf gevonden heeft? Eigen initiatief is toch goed? Op die laatste vraag zeg ik volmondig JA en op de eerste vraag zeg ik NEE, ze kan daar niet blijven. Ik heb me de hele dag afgevraagd of de bureaucratie mij nu de baas is geworden, misschien, oordeel zelf, maar ik heb er voor gekozen om het bestaande systeem te beschermen.

Een aantal jaren geleden is er besloten om schoolbreed met een stagebureau te gaan werken. Dit model houdt in dat het stagebureau het beheer krijgt over de stageplaatsen. Er mag alleen gewerkt worden met goedgekeurde stageplaatsen, de school  garandeert aan iedere leerling een stageplaats, de plaatsing van de leerlingen wordt volgens bepaalde richtlijnen gedaan, zodat er ten opzichte van iedere leerling een eerlijke verdeling gemaakt kan worden met betrekking tot interesse en reisafstand.

Wanneer een leerling nu haar eigen weg gaat zoeken, kan dit gevolgen hebben voor de overige leerlingen. De plaats die voor een andere leerling bedoeld was is dan bezet en doorkruist de plaatsingen van het stagebureau, die hier overigens zeer zorgvuldig in te werk gaat. Zou je dit initiatief toestaan, dan maak je de weg vrij voor andere leerlingen die ook niet helemaal gelukkig zijn om  ook hun eigen gang te gaan. Natuurlijk slaagt een stagebureau er niet in om het vijfhonderd leerlingen helemaal naar de zin te maken, maar het streven is wel om aan alle leerlingen optimale kansen te kunnen bieden.

Dit overwegend was voor mij de reden om het eigen initiatief van deze leerling niet te belonen. Was ik misschien dan toch te bureaucratisch? U zegt het maar.

hanscke Woensdag 20 September 2006 - 11:21 pm | | Standaard

vijf reacties

Goentah

Je antwoord is duidelijk. Ik had al zoiets vermoed. Jullie hebben dus duidelijke regels wat betreft stages, en dat zal die voortvarende leerlinge ook wel geweten hebben.
Misschien kun je die leerlinge een extra studiepunt geven? ;) Als blijk van een flexibele, onbureaucratische instelling… :) Ik lees uit je logje dat je zelf ook een beetje twijfelt of je misschien niet wat flexibeler had kunnen zijn. Uitzonderingen bevestigen de regel, zegt men!

Goentah, (URL) - 21-09-’06 00:22
wies

ok. ik snap het wel. het zijn gewoon afspraken tussen school/stageburo en leerlingen. bij mijn zoon (15) gaat het net andersom. hij is zelf helemaal verantwoordelijk voor zijn stageplaatsen. dit jaar 2x een periode van 10 weken. een stageburo zou handiger zijn, maar op deze manier leer je ze wel zelf verantwoordelijk te zijn voor hun nabije toekomst.

wies, - 21-09-’06 15:55
Renesmurf

Ten eerste vind ik ingaan op commentaren op een eerdere logje juist goed. Dat is beter dan zelf in de reactie`s gaan zitten, want dat levert ook niks op.

Ik ben schilder en mijn toenmalige school zocht de stagebedrijven uit.
Die hebben ervaring en weten wat er gevraagd wordt.
Een medeleerling wilde stage lopen bij zijn eigen vader, dat mocht natuurlijk niet.

Ik neem aan dat jij goed weet wat je doet.
Gevoel zegt ook veel.

Renesmurf, (E-mail ) (URL) - 21-09-’06 17:35
anneke

Kan je toch niet helemaal volgen. Als de stageplek van meisje Initiatief (alnog) goedgekeurd kan worden, dan hebben jullie het stageplekje dat aan haar was toebedacht beschikbaar voor een eventuele teleurstelling bij een ander; en misschien blijkt de plek van meisje Initiatief in de toekomst ook voor anderen een geschikte stageplek.
‘t Ja, ik snap ook wel dat je als het mozaiek klaar is liever niet meer met de stukjes gaat rommelen; maar als nu blijkt dat er een mooier stukje voor de mozaiek beschikbaar is, waarom dan niet ?

anneke, (E-mail ) - 21-09-’06 19:57
V@nM@n

Waarom zou ik hierover oordelen. Iedereen maakt keuzes. Als je achter je keuze staat en deze kan verdedigen is daar niets mis mee. Al kan ik me de teleurstelling aan de kant van de leerling wel voorstellen.

V@nM@n, (E-mail ) (URL) - 21-09-’06 23:12
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om spam in reacties te voorkomen moet de volgende vraag beantwoord worden Hoe heet mijn hond? :Hessel
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.