TRIEST


Met veel waardering heb ik naar het meisje in de uitzending op zondagavond van Paul de Leeuw gekeken. Jammer was het dat Paul het accent net iets anders neerlegde dan dat het meisje naar mijn idee bedoelde. Hierbij vraag ik mij wel af of ik zelf misschien de woorden van het meisje net iets anders inkleur dan het bedoeld is, maar voor het item doet het er eigenlijk niet toe. Het meisje wilde graag een kaars aansteken om troost te bieden aan de familie van de man die zoveel ellende op koninginnedag heeft aangericht.

Dat is precies wat er in die dagen, begin mei door mij heen ging. Wat zal dit zwaar zijn voor de ouders van die man. Voor de moeder, het is toch haar zoon, ooit een kind wat ze gekoesterd zal hebben, een kind van zijn vader, een broer van de andere kinderen. Een begrafenis is altijd al een droevige zaak maar de foto die ik van dit gebeuren zag, sneed door mijn ziel.

Na de vakantie lieten diverse leerlingen mij weten het erg jammer te vinden dat de lessen psychiatrie afgelopen waren. Ze hadden het graag met mij over de dader willen hebben. Zou je van zo'n iemand kunnen zeggen dat hij ziek zou kunnen zijn? Wel verantwoordelijk voor zijn daad, maar toch weer niet....Bijvoorbeeld een stoornis in de impulsbeheersing waar we het nogal uitvoerig over gehad hadden. Ook bij een aantal van hen gingen er, naast de emoties omtrent de slachtoffers, ook gevoelens van medeleven uit naar de familie van de dader.

Dit alles wilde ik nog steeds in een blogje verwerken, maar het gebeuren in Zwijndrecht versnelt dit. Met heel veel interesse heb ik gisteravond geluisterd naar wat de psychiater tijdens de uitzending van Knevel en van den Brink te zeggen had. Hij maakte een naar mijn idee logische verbinding in beide zaken. Hij noemde beide personen ziek. Niet gestoord, maar ziek, zoals ik het ook aan mijn leerlingen had uitgelegd. Het maakt het gedane niet minder erg, helemaal niet.

Wij zullen als samenleving veel meer als taak moeten opvatten om meer op zoek te gaan naar de signalen van deze ziekte. Hoe komt het dat een mens zo ziek in zijn hoofd wordt, geen rem meer voelt en daardoor zover kan komen om zich over te geven aan deze destructieve handelingen met desatreuze gevolgen. Met alleen ook deze persoon te veroordelen komen we er als samenleving niet, net zo min als dat we er zouden zijn met het meeleven betuigen aan alle nabestaanden.

hanscke Dinsdag 26 Mei 2009 - 08:47 am | | Actueel

veertien reacties

Me!

Wat ik me afvraag is waarom ze andere mensen mee nemen in de dood. Als je zelf dood bent weet je toch ook nergens meer van.

Me!, (E-mail ) (URL) - 26-05-’09 10:14
fialas

Er lopen veel gestoorden rond, maar de gevolgen van hun daden treft meestal slechts de mensen in hun eigen omgeving. Voor die mensen is het leven vaak een hel, ook als er geen moord en doodslag van komt. Daar is weinig publieke aandacht voor.

fialas, (E-mail ) (URL) - 26-05-’09 11:07
marjolijn

Ja, die mensen mogen ziek zijn, maar dat ze daardoor het leven van een ander moeten ontnemen, gaat echt mijn pet te boven.
Kan daar ook moeilijk begrip voor opbrengen.

marjolijn, (URL) - 26-05-’09 16:48
hanscke

@Marjolein ea: Ik wil heel duidelijk zijn, dit stukje is zeker geen pleidooi om begrip voor deze mensen op te brengen. Ziek of niet, die daden zijn te verschrikkelijk om daar maar enig begrip voor te hebben. Ik heb alleen maar willen zeggen dat mijn medeleven ook uitgaat naar de familie van de daders.

hanscke, (E-mail ) (URL) - 26-05-’09 18:36
Gonda

Het is onbegrijpelijk wat mensen soms bezielt. Zelfs als je alle achtergronden en feiten compleet hebt, blijft het vaak nog een raadsel. De familie van de Koninginnedagaanslag is onschuldig, maar toch zijn ze voor het leven getekend…

Gonda, (URL) - 26-05-’09 19:15
Elmar

Het moet vreselijk zijn voor de ouders van beide heren, zij hadden er part nog deel aan, worden er wel in meegesleept. Hopelijk krijgen ze zo nodig hulp om dit te verwerken.
groetjes,
Elmar

Elmar, (E-mail ) (URL) - 26-05-’09 21:27
Vrouwke

De dader van Apeldoorn ligt begraven naast een familielid van me.
Sindsdien kent dat graf rust noch duur.

Hoezo een zieke maatschappij?

Vrouwke, (E-mail ) (URL) - 27-05-’09 09:25
Frank

Het meisje bij Paul ontroerde mij diep. Zo jong nog en zo begaan met het lot van de nabestaanden. Ik kijk zelden naar het programma van Paul, maar ik ben blij dat ik dit wel gezien heb.

Frank, (URL) - 27-05-’09 11:55
Thérèse

Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat we moeten leren de signalen op te merken, maar met de signalen alleen ben je er nog niet. Ik geloof dat we in een ‘harde’ maatschappij leven op het moment, maar ik heb weinig verstand van psychiatrie natuurlijk.

Thérèse, (E-mail ) (URL) - 27-05-’09 12:13
Miranda

Tja, vaak geven mensen van tevoren al signalen af die dit soort zaken al aangeven. Niet dat ze van tevoren zeggen dat zij dit gaan doen, want vaak zijn ze dan al ‘niet meer op deze aarde’.
Ze doen dit om te vluchten van hetgeen ze in hun hoofd ‘gek’ maakt.
Het gaat tever en ze kunnen het niet meer aan.
Kortom, we zouden meer opvang moeten hebben.
Dat meer mensen kunnen praten over hun pijn/verdriet/onbegrip/onmacht en ga zo maar door.
Ik denk zelf dat de ernst van de situatie van dit soort mensen niet wordt ingezien. Maar nu is het te laat en nemen ze mensen mee hun dood in die dat niet verdiend hebben. Triest dus!

OT: Idd een tijd geleden zeg!
Hier alles wel goed hoor.
De jongste gaat komend schooljaar ook naar het middelbaar onderwijs.
Dan is onze basisschooltijd voorbij en kruipen we in de huid van de puber, grrrr. (hihi)
Maar het gaat zijn gangetje en daar?

Miranda, - 27-05-’09 15:38
Renesmurf

Ik zag nog een psychiater bij nova.
In en in triest, zulke gebeurtenissen.

Het gebeurt gemiddeld 1 of 2 keer per jaar, dat iemand zijn eigen kinderen doodt.
Ze schijnen het van te voren wel aan te geven, maar ja, hoe kan je dat nou zien?
Moeilijk allemaal.

Renesmurf, (URL) - 27-05-’09 22:27
Joke

De wereld lijkt meer en meer te verharden…schrokken we eerder van zelfmoordaanslagen in het midden-oosten, tegenwoordig vinden we het nog wel verschrikkelijk en heel erg, maar lijkt het soms wel alsof het er bijna ‘bij hoort’…Nee, ik vind het niet normaal!! Verbeter de wereld, begin bij jezelf? Ja, maar dan moet iedereen dat doen…en daar gaat het alweer mis…

Joke, (E-mail ) (URL) - 27-05-’09 22:55
Geertje

Ja, het is inderdaad vreselijk wat is gebeurd.
Ik kan me nog wel boos maken om de reacties die mensen gaven toen een vrouw bloemen neerlegde voor de dader. Niet zozeer voor de dader zelf, maar voor zijn familie; die lijden ook onder wat is gebeurd.
Mooi geschreven Hanscke!

Geertje, (URL) - 29-05-’09 08:32
mysterycouple

Ik heb het programma niet gezien, maar wil toch een reageren op je vraag wat gaat er in zo’n dader om. Ik vermoed dat deze man uit pure wanhoop handelde, een kreet om hulp misschien, Ik vermoed dat hij dacht alles in het leven verloren te hebben.

Uiteraard is het niet goed te praten en zeker voor een gezond mens niet te bevatten om in je wanhoop zoveel mensen in jouw levensdrama mee te slepen.

Vreselijk voor de nabestaanden en zeker voor de ouders. Je wordt verguist door mensen in de maatschappij, verteerd door verdriet om het verlies van je kind en dat wat hij het nederlandse volk heeft aangedaan.
mysterycouple, (E-mail ) (URL) - 29-05-’09 09:57
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om spam in reacties te voorkomen moet de volgende vraag beantwoord worden Hoe heet mijn hond? :Hessel
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.