EIGEN WERK?


Ik herlas het verhaal van de leerling nog eens, maar nu wat nauwkeuriger. Met de snelle helicopterview zoals ik vaak dit soort correctiewerk uitvoer was mij toch iets opgevallen. Het zelfverzonnen verhaal klopte te goed. De leerlingen hadden de opdracht gekregen: schrijf een eigen verhaal over twee kinderen die leven in de Middeleeuwen, Renaissance of in de tijd van de industrialisatie.

Deze methode moet er toe leiden dat leerlingen zich de kennis van de onderwijshistorie iets meer eigen maken door er zelf even mee gestoeid te hebben dan in plaats daarvan domweg de feiten proberen in het geheugen op te slaan. Ter voorbereiding had ik een oefening met ze gedaan waarin de tijd wel een rol speelt, maar uurwerken nog niet uitgevonden waren.

Correctie van deze verhalen is een tijdrovende klus, want per verhaal moet ik er toch wel een paar elementen uithalen waarop mijn beoordeling gebaseerd is. Het verhaal moet kloppen in de tijd waarin het geplaatst is. De leerlingen kunnen in hun verhaal de kinderen in de Middeleeuwen niet naar school laten gaan omdat er toen geen scholen waren. Kloosters namen mondjesmaat deze taak op zich en dan richtte men zich alleen op de jongens. Dit soort feiten wil ik dus lezen en dan kan ik het verhaal met een voldoende beoordelen, maar terug naar het verhaal waar het om draait.

Ik kon in het verhaal geen enkele spelfout ontdekken en ook de stijl was van uitmuntende kwaliteit. Ik had heel sterk het vermoeden dat ik de tekst al eens eerder gelezen had. Volgens mij kon het niet anders dan dat dit een bestaand verhaal was en dat de leerling dit ergens opgeduikeld had.

Aan het begin van de les waarin ik het gecorrigeerde werk zou teruggeven nam ik de leerling even apart. Ik prees hem om het goed opgezette verhaal, maar stelde hem ook de vraag of het eigen werk was. "Nee", zei hij, "het meeste niet. Ik heb een stukje uit het boek Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman genomen. Dat vond ik er goed bij passen. Ik heb er zelf een begin en een eind aan gemaakt." Ik prees hem om zijn eerlijkheid, maar ik heb er bij gezegd dat het voor een volgende keer toch handiger is om de bron te vermelden. Dat was hij wel met mij eens.

Hij heeft van mij géén vervangende opdracht gekregen. Het doel van deze opdracht is naar mijn idee ruimschoots gehaald. Hij kan een goede interpretatie van het leven in de Middeleeuwen geven.

hanscke Dinsdag 17 Januari 2006 - 10:46 am | | School perikelen

zeven reacties

Pinto

Toch goed nagedacht van de leerling. Hij wist dus precies wat de bedoeling was. Oh, wat zou ik graag eens teruggeflits willen worden (in spijkerbroek) en even stiekum daar mee willen kijken! OT: Mijn huidige status: bijna 6 jaar op mijn dochter, bijna 10 jaar op mijn zoon en ruim elf jaar op mijn man! Ik hoop dat ook voor altijd te blijven en als ze van die opmerkingen maken zoals ik schreef, besef ik dat verliefde gevoel weer even.

Pinto, (URL) - 17-01-’06 13:36
momoniek

Slimme jongen. Dat soort corrigeer werk vond ik toen ik les gaf ook erg lastig. Vooral het nakijken van werkstukken vond ik moeilijk.

momoniek, (URL) - 17-01-’06 16:06
100% Mike

Prettig log! Leuke topics. Een opmerking: als kleurenblind manneke is het lezen van de rode letters in de rechter kolom wat moeilijk. Zwart zou prettiger zijn. Stukken!

100% Mike, (URL) - 17-01-’06 19:21
Penguin

Slim menneke. Ik heb Kruistocht laatst gekocht. Wilde het toch zelf hebben. HAd het vroeger tig keer gelezen. En nu weer

Penguin, (URL) - 17-01-’06 21:10
SMEK

Grinnik, heel eerlijk van hem!
OT Ze hebben me wel eens verteld dat je jezelf moet straffen als je niet kunt slapen…. gaan strijken bijvoorbeeld. Geen idee of het werkt overigens. Wat die rode knoop betreft zal ik mijn Belgische collega’s eens naar hun ervaringen vragen… kom ik nog op terug. En wat het hoge Noorden betreft: niets mis mee, ik heb daar als Flipje 4 jaar gewoond en heb me er prima vermaakt!

SMEK, (URL) - 17-01-’06 21:27
Ster

Heel eerlijk van hem én hij had de opdracht goed door.

Ster, (URL) - 18-01-’06 06:53
noordmiep

oooo thea beckman heerlijke boeken… eerlijk kereltje… en ik denk dat hij het boek wel gelezen heeft dus idd die snapte waar het over ging… realiteit vind ik ook altijd zo moeilijk als ik bijbel verhalen aan puber vertel…ze hebben vaak weinig idee van hoe de tijd toen was…. geen lantaarns, geen radio maar psalmen, geen fietsen maar lopen dagen lang… :)

noordmiep, (URL) - 18-01-’06 15:28
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om spam in reacties te voorkomen moet de volgende vraag beantwoord worden Hoe heet mijn hond? :Hessel
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.