VAN HOT NAAR HER


Bijna half zes. Het duurt nu toch wel erg lang. Mijn vader had er toch al lang moeten zijn. Ik loop wat onrustig door de kamer. eindelijk, daar is de taxi. "Waar bleef je nou toch?" vraag ik hem terwijl ik langzaam, ik kan nu toch echt wel merken dat hij eind tachtig is,  met hem het pad naar de voordeur oploop. Hij blijft even stil staan. Het is te vermoeiend voor hem om èn voetje voor voetje voorwaarts te schuifelen èn tegelijkertijd te praten. "Ach kind", zegt hij, "dat is een heel verhaal. Ik heb al weer heel wat van de wereld gezien." Wanneer hij even later binnen is en zich op een stoel bij de tafel geïnstalleerd heeft, begint hij te vertellen.

"Niet dat het niet mooi was hoor, het weer was prachtig, maar het was zo'n lange zit. Ik moest ook nodig naar het toilet en ik was bang dat jij je ongerust zou maken", begint hij. Uit zijn verhaal begrijp ik dat hij tien voor vier is opgehaald en dat hij bijna een uur en drie kwartier = ruim honderd minuten onderweg is geweest om met een taxi een afstand van 25 kilometer af te leggen. Hij was opgehaald, vervolgens was de taxi met hem naar adres B. gereden om daar iemand op te halen. Deze persoon was naar de plaats van bestemming gebracht. Daarna was de taxi een klein eindje op weg gegaan naar ons adres om vervolgens ergens af te slaan om een nieuwe passagier op te halen en deze naar een plek te brengen ook weer ver buiten de route. Toen dat allemaal klaar was werd mijn vader dan eindelijk naar zijn plek van bestemming gebracht. Lang leve de taxiregeling. Ze hadden toch volgens de regels gewerkt? Mijn vader was toch op tijd gehaald?

Dit verhaal schoot mij dus echt in het verkeerde keelgat. Ik belde de taxicentrale en deed mijn beklag. Ik zou een klachtenformulier ontvangen. Ik heb het formulier ingevuld mijn klacht verwoord en een aantal suggesties gedaan met hoe het ook had gekund. Een paar dagen geleden belde mijn vader. Hij had bezoek gehad van iemand van de taxicentrale. Deze mevrouw had namens het taxibedrijf excuses aangeboden en daarbij had hij een mooie bos bloemen overhandigd gekregen. Met deze afhandeling kan ik wel vrede hebben, alleen hoop ik dat er nu ook lering uit deze klacht getrokken wordt. Zo erg als deze keer is het weliswaar nog nooit geweest, maar het was zeker niet de eerste keer dat  mijn vader van hot naar her gereden werd alvorens hij bij ons aankwam. Ik weet heus wel dat deze gesubsidieerde ritten zo goedkoop mogelijk moeten zijn, maar toch, er zijn grenzen.

hanscke Zondag 27 September 2009 - 10:35 pm | | Standaard

vijftien reacties

Michiel

En je vader heeft natuurlijk geen mobieltje, dus kon ie ook niet even bellen..

Heel vervelend. Kan me voorstellen dat je daar niet blij mee bent. Als het maar 25 km is, kan je hem misschien beter zelf halen. Dan weet je in elk geval zeker waar hij is…

Michiel, (URL) - 27-09-’09 22:45
Annemarie

Er moeten zeker grenzen zijn.. Je kunt zo iemand toch moeilijk uren in een taxi laten zitten. Je zou hem dan bijna nog zelf gaan halen…
Fijn dat het op dit moment goed afgehandeld lijkt! Hopelijk blijkt dat de volgende keer ook.

Annemarie, (E-mail ) (URL) - 27-09-’09 23:37
ReneSmurf

Tja, mooi een bos bloemen, maar daar heb je niks meer aan.
Een echte taxi nemen is duurder, maar wel tijdbesparend!

ReneSmurf, (URL) - 27-09-’09 23:47
nanos

De regeling zou moeten worden uitgebreid naar niet alleen ‘op tijd ophalen’, maar ook een reistijd moeten garanderen van maximaal anderhalf maal de benodigde reistijd.

nanos, (URL) - 28-09-’09 01:08
marjolijn

Ja, het is en blijft een groot probleem, heel dat taxi gebeuren.
Het voorstel van Nanos, zou opgenomen moeten worden….klasse…!!!

marjolijn, (URL) - 28-09-’09 06:06
f r e d

ik ga ook zo’n formulier aanvragen.
mensen houden van bloemen….
of bloemen houden van mensen.

f r e d, (URL) - 28-09-’09 09:42
Hanny

Het kan ook anders. Zelf heb ik een keer meegemaakt dat we voor een feestelijke gebeurtenis opgehaald zouden worden. De taxi kwam een uur te vroeg en zette ons een uur te vroeg af. De organisatoren waren hier niet blij mee. Dit was tegen de gemaakte afspraken met het taxibedrijf.
Ik hoop dat jouw actie helpt en dat je vader dit niet nog een keer mee moet maken.

Hanny, (E-mail ) (URL) - 28-09-’09 11:13
Me!

Dat is niet zo mooi, maar helaas zijn we wel afhankelijk van dat soort diensten.

Me!, (URL) - 28-09-’09 12:25
madammeke

Mijn oudste zoon en zijn vriendin (allebei gehandicapt) willen niet meer met het speciale vervoer, om de reden die jij nu schrijft. Het is niet leuk meer. De mensen die ze gewoon vergeten op te halen…daarover zal ik maar zwijgen.

madammeke, - 28-09-’09 13:48
hanscke

@Michiel: hij heeft wel een mobieltje, maar hij kan erniet echt goed mee overweg. En zelf halen: Dan ben ik toch bijna 2 uur bezig en dat kan ik niet altijd opbrengen, vandaar dat die taxi een goede oplossing leek.

hanscke, (E-mail ) (URL) - 28-09-’09 22:45
Thérèse

Ja, het is wel een mijl op zeven, zo! Maar ja, als je vader lekker wat naar buiten kijkt en jij je niet meer ongerust maakt, is het misschien nog niet zo erg. Die bloemen is natuurlijk wel een aardige attentie, maar geen oplossing.

Thérèse, (E-mail ) (URL) - 29-09-’09 13:38
gala

goed gedaan!

gala, (URL) - 29-09-’09 15:48
Xiwel

Wij hebben hier 2 deeltaxisystemen, 1 voor dichtbij en 1 voor verderweg. Het is nog een hele uitzoekerij welke van de 2 je het beste (qua kosten) kan gebruiken. Helaas is de opzet zo dat het alleen goed kan werken als er veel gebruik van gemaakt wordt. In mijn omgeving met een kwart miljoen mensen lukt dat maar net. In jouw omgeving kan het vies tegenvallen omdat de planner zo’n deeltaxi moeilijk gevuld kan krijgen en er niet genoeg aanbod is voor bijvoorbeeld een 2de taxi. Als mensen er mee stoppen, dan wordt het voor de overblijvers die geen alternatieven hebben nog beroerder. In onze situatie zou ik de 2 systemen samenvoegen met het gewone taxiverkeer en voor auto’s kiezen die voor alles ingezet kunnen worden, dus een grotere bestelwagen waar ook een rolstoel en rollators in kunnen. En natuurlijk planners die echt plannen kunnen, want zelfs bij de gewone dure taxi gaat dat wel eens mis.

Xiwel, (URL) - 30-09-’09 09:42
Geertje

Dit is echt zwaar overdreven!
Ik snap dat er geld tekort is en dat er bezuinigd meot worden, maar iemand zo lang in een taxi te laten zitten.
Goed dat je een klacht hebt ingediend!
Ik hoop dat het je vader neit nog een keer overkomt.
Mensen/organisaties moeten rekening houden met het onvermogen vaak van anderen dat die niet eens in staat zijn zo lang te zitten!

Geertje, (E-mail ) (URL) - 02-10-’09 20:44
Vrouwke

Dit grenst aan het misdadige. En dan is de bos bloemen mooi, en ook heus wel attent, het gaat toch om wat er voor die tijd gebeurd is.
Schandalig, om zo met mensen om te gaan.

Vrouwke, (E-mail ) (URL) - 04-10-’09 12:12
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om spam in reacties te voorkomen moet de volgende vraag beantwoord worden Hoe heet mijn hond? :Hessel
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.