ANDER BELEID?

WE-300

WE-300 wordt georganiseerd door Plato (http://platoonline.wordpress.com/). Elke maand bedenkt hij een thema. Voor de maand januari is dat ‘verbeteren’.

VERBETEREN?

Ik las in de rapportage: Mijnheer gaf aan graag naar het ziekenhuis te willen. Wat ik daarna las verontrust(te) mij. Ik citeer: beleid eerder afgesproken: geen ziekenhuisopnames, optimaal  curatief binnen verpleeghuis (eigen toevoeging: lees verpleeghuiszorg binnen een verzorgingstehuis)

Ik weet dat  mijn vader er voor gekozen heeft, dat hij niet meer gereanimeerd wil worden. Protocollair is hem dit verschillende malen gevraagd en iedere keer werd hij er een beetje boos om, maar ook wat angstig. “Zie je wel dat het heel ernstig met mij is, anders vragen ze dat toch niet”, was toen zijn commentaar. 

Ik  heb meerdere malen geprobeerd hem uit te leggen dat dit alleen van toepassing was, wanneer er sprake zou zijn van een hersenbloeding of een hartinfarct, waarbij hij buiten bewustzijn of in coma geraakt zou zijn. Er zou dan niet koste van alles geprobeerd gaan worden zijn leven te verlengen. Met de woorden “Als het zover is, laat mij dan maar gaan, dan is het tijd” heeft hij keer op keer aangegeven, dat zijn leven niet met behulp van allerlei ingewikkelde apparatuur verlengd hoeft te worden.

Maar ik krijg nu twijfels bij het ondertekenen van een niet-reanimatie verklaring. Als dat inhoudt, dat er vanuit die verklaring een gewenste ziekenhuisopname tegengehouden kan worden, dan begin ik dat toch wel een kwalijke zaak te vinden.

Mijn vader was niet buiten bewustzijn, niet comateus en zeker niet terminaal. Hij voelde zich heel erg ziek en wilde graag deskundige hulp.

In de verdere rapportage lees ik, dat hij, op zijn herhaaldelijk aandringen en in overleg met familie? ‘s nachts is overgebracht naar het ziekenhuis om pas drie weken later naar huis terug te keren.

Vroeger werd er voor en over mensen beslist. Tegenwoordig is de slogan: De patiënt beslist zelf!  O ja? denk ik, maar waar ligt dat moment?

                                                              klik

hanscke Zondag 06 Januari 2013 - 10:45 pm | | Standaard

achttien reacties

Sjoerd

Ik heb sinds de spoedopname van mijn vrouw in het ziekenhuis ernstige twijfels over de adequate medische zorg… Bij de huisartsenpost werd haar verteld even bij het Kruidvat langst te gaan voor wat zelfzorgmedicijnen. Daarvoor was de dokter niet… En je snapt dat wij dit niet pikken.

Sjoerd, (URL) - 06-01-’13 23:55
Ximaar

Mijn idee is dat dit soort gesprekken gevoerd moet worden met daarbij een vertrouweling van de patiënt. En dat de vertrouweling ook een verslag krijgt van wat er afgesproken is. Op z’n minst maakt dat de patiënt rustiger en hij kan bij iemand buiten de instelling terecht als zo’n instelling zich niet aan de afspraken houdt. Daarbij vind ik dat patiënten afspraken terug mogen draaien. Dus niet eenmaal gekozen blijft gekozen.

Ximaar, (URL) - 07-01-’13 00:43
platoonline

Dat zal altijd een moeilijk moment blijven, Hanscke. Kijk, als de drijfveer van de overheid is: mensen zelf over hun situatie laten beslissen, dan ben ik daar voor. Ximaar heeft het m.i. prima verwoord. Inderdaad, het liefst in overleg met partner, kinderen etc. Is de drijfveer gebaseerd op de kosten in de gezondheidszorg (en ook dat steekt steeds weer de kop op) dan zeg ik meteen NEE.

Prima thema voor een WE. Het is een maatschappelijk vraagstuk dat steeds grotere vormen aanneemt, zeker als je kijkt naar de vergrijzing. De link staat er inmiddels.

platoonline, (URL) - 07-01-’13 05:16
Marjolijn

Altijd moeilijk omdat strikt vooraf te bepalen.
Er over praten is prima, om duidelijk te krijgen wat uiteindelijk wenselijk is.
Maar beslist kan pas worden als het moment daar is, in overleg met familie en arts.

Marjolijn, (URL) - 07-01-’13 07:03
♫ M e l ☺ d y ♫

Kan me jouw twijfel helemaal voorstellen.
En inderdaad vind ik ook dat de medische zorg, hoe zeer verbeterd ook de laatste decennia, nog steeds een zorgwekkende toestand is waar veel te verbeteren valt.

♫ M e l ☺ d y ♫, (URL) - 07-01-’13 12:34
geesje

Er is inderdaad veel te verbeteren op dit gebied, alles is veel te onduidelijk en omslachtig. Mooie WE300

geesje, (URL) - 07-01-’13 19:32
Pierre

Ik had positievere blog openingen verwacht in dit nieuwe jaar.
Jammer dat men steeds zo in de negativiteit blijft hangen.

Pierre, - 07-01-’13 19:43
Mrs. T.

Oh wat moeilijk dit soort situaties. Als ik naar mijn schoonvader kijk (nu 89 en zijn vrouw is in juli op 87-jarige leeftijd overleden), dan zijn zij helaas nooit mondig genoeg geweest om met artsen te praten. Gelukkig lukt dat mijn ouders al stukken beter, al zijn ook zij nog wel heel erg van de arts weet het toch het beste.

Mrs. T., (URL) - 08-01-’13 00:13
Letterzetter

Moeilijk… Er kan op dit gebied nog veel beter, meer duidelijkheid in communicatie bijvoorbeeld. Ik wens je veel sterkte met alles.
Een serieuze WE, om over na te denken.

Letterzetter, (URL) - 08-01-’13 12:11
rietepietz

Het blijft moeilijk dit zó te regelen dat een ieder de zorg krijgt die nodig ,maar ook gewenst is !
Prima dat men vraagt of mensen” op leeftijd” gereanimeerd willen worden maar inderdaad ,dat soort gesprekken kan beter gevoerd worden in bijzijn van een vertrouwd familielid .
Ook niet uit het oog verliezen dat men soms té grote verwachting heeft van een ziekenhuis opname , die heeft immers niet veel meerwaarde als er eigenlijk alleen maar goede verzorging nodig is en geen behandeling nodig of mogelijk is .
Ik ben zelf pas 70 maar wil nú al niet meer gereanimeerd worden bij kwalen waarbij de kwaliteit van leven nooit meer redelijk zal kunnen worden .
Ik vind het tóch afschrikwekkender dat men soms maar blijft “onderzoeken en behandelen “ terwijl al duidelijk is het niets meer toevoegt aan het welbevinden van de patiënt .Ik heb op dat gebied wel het één en ander gezien bij wijlen m’n schoonouders .
Wij hebben daar uitéindelijk zelf ingegrepen door te stellen dat alles dat nog gedaan werd uitsluitend om het welbevinden en comfort van de patient moesten draaien ,of dat dan het leven verlengt of bekort komt op de tweede plaats . Mensen die al ten dode opgeschreven zijn een paar uur per dag in een stoel laten“hangen” omdat dát beter voor de bloedsomloop is lijkt mij niet zinvol ,om maar een voorbeeld te noemen

rietepietz, (URL) - 08-01-’13 14:02
gewoonanneke

Ja dat is een moeilijk verhaal en niet altijd duidelijk. Heb het bij mijn zwager gezien die aangegeven had geen extra handelingen meer toen hij kanker had maar werd toch geopereerd. Tja heel duidelijke afspraken blijken ook niet altijd te werken dus. Mooie WE300

gewoonanneke, (URL) - 08-01-’13 23:04
Marja

Mooie WE. Er valt nog ongelooflijk veel te verbeteren op dit gebied.

Marja, - 09-01-’13 10:39
Nanda

Inderdaad. Waar ligt de grens?
Een WE om over na te denken.

Nanda, (URL) - 09-01-’13 12:06
Laurent

Ja, dat is ineens wel een hele stap verder, helemaal geen ziekenhuisopname! Rare toestand zeg…

Laurent, (URL) - 09-01-’13 12:53
Mirjam Kakelbont

Je zult het maar op je bordje krijgen en het op moeten eten ;-( Vaak heb ik het idee dat politici geen dierbare familieleden hebben, dus ze ook geen last ondervinden van de kromme maatregelen die in de zorg gesteld worden. Ik leef met je mee, maar heb helaas geen oplossing voor je. Sterkte!
Liefs, Kakel

Mirjam Kakelbont, (URL) - 10-01-’13 22:31
plato

Pierre vind dit blogje te negatief. Daar heb ik twee reacties op:
a. wat wil je met een jaar dat zelf negatief begint (Syrië bijvoorbeeld)
b. ik vind het positief dat iemand zo’n zwaar item durft te benoemen. Het leven is niet louter positief. En lollige, weinig zeggende blogs zijn er genoeg voor wie zijn hart wil ophalen. Prima initiatief van Hanscke dus.

plato, (URL) - 11-01-’13 15:30
Bertie

Zelf beslissen, tja… ik ben het met Ximaar eens.
Begrijpelijk dat je over deze gang van zaken bezorgd maakt. En heel goed onder woorden gebracht!

Bertie, (URL) - 13-01-’13 13:15
Truus

Een zwaar thema maar juist daarom goed om te verwoorden.
Dit zijn moeilijke dingen, zowel emotioneel als in uitwerking. Sterkte!

Truus, (URL) - 20-01-’13 20:20
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je de vraag beantwoorden met een cijfer.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.