HANGOP
Hangop! Leg neer! Bel uw bank! Gelukkig belde de bank, in dit geval de Visa, mij. Hoe dom kun je zijn! Ik heb altijd met enig vermaak, mede omdat ik het een leuk spotje vond, naar deze commercial gekeken onderwijl denkend, hoe dom kun je zijn. heel dom dus. Het volgende overkwam mij gisteren.
Tijdens het kijken naar de schaatswedstrijd, hoorde ik een mailtje binnenkomen. In de dweilpauze las ik het berichtje. In het berichtje met het logo van de VISA werd gesteld dat mijn gegevens van de VISAkaart niet meer up to date bleken te zijn en of ik dit op het formulier onder de klik even wilde bijwerken. Geërgerd drukte ik het berichtje weg, omdat ik van nature gewoon een hekel heb aan dit soort regelzaken.
Na het schaatsen dacht ik direct maar even flink te zijn en de zaak af te handelen. Omdat P. en ik gezamenlijk een VISArekening hebben riep ik hem er bij om samen de gegevens even na te lopen. Klaar. Een fluitje van een cent. Dit zou ik vaker moeten doen, de koe direct bij de hoorns vatten, dacht ik nog.
Een paar uur later, ik stond op het punt om naar de bridgeavond te gaan ging de telefoon en ik besloot om dit toch nog maar even aan te nemen. Het bleek een mevrouw van de VISA te zijn. Ze wilde graag even iets verifiëren. Alvorens ik haar antwoord moest geven gaf ze kort en duidelijk uitleg waarom ze mij belde. Er was een vreemde transactie op ons rekening nummer te zien en ze wilde graag nagaan of dit klopte. Ze vertelde me wie ik was, waar ik woonde en om te verifiëren of ik echt was van degene die ik zei die ik was, moest ik mijn geboortedatum vertellen. Dit scheen allemaal te kloppen. Ook vroeg ze bevestiging of mijn laatste aankoop met de VISA een boek bij BOL.com was geweest en of ik kon aangeven wanneer dit ongeveer geweest was. En dat kon ik.
Toen vroeg ze mij of ik vandaag een overboeking naar Odetel had gedaan. Mijn antwoord was kort en krachtig: Nee en ik gaf daarbij te kennen geen idee te hebben wat Odetel zou kunnen zijn. Haar antwoord was, dat het haar duidelijk werd en dat ze de overboeking ongedaan zou maken. Waarschijnlijk was via internet mijn nummer bij derden bekend geworden. Ze stelde mij onmiddellijk gerust dat vanaf dit moment mijn rekeningnummer geblokkeerd was en dat ik binnen enkele dagen een nieuwe pas met een andere code toegestuurd zou krijgen.....
Onderweg in de auto bespraken P. en ik de gang van zaken nog eens. Opeens vielen ons de schellen van de ogen. We waren er die middag beiden ingetuind. We hadden braaf de gegevens in zitten vullen op een formulier waarmee we anderen toegang tot onze creditkaart hadden gegeven. Wat goed dat de VISA had ingegrepen.
Vanmorgen heb ik de VISA teruggebeld en het één en ander nogmaals geverifieerd. Het klopt allemaal. Ik was gisteravond inderdaad door een medewerkster van hen gebeld vanwege een wel heel vreemde geldtransactie die er plaats ging vinden. Het paste totaal niet bij ons creditkaartgebruik, vandaar dat men actie had ondernomen. Ik heb de mijnheer die ik deze morgen aan de lijn had uitbundig bedankt voor hun opmerkzaamheid, want dankzij hen ben ik voor heel wat leed gespaard gebleven. De mijnheer vertrouwde mij toe, dat de VISA altijd over de schouder van klanten meekijkt naar vreemde opmerkelijke manoeuvres die op de digitale snelweg uitgehaald worden en dit was er zo één.
De rest van de dag heb ik steeds tegen mezelf gezegd, sufferd, je moet toch beter opletten, want, als je het mailtje achteraf heel kritisch bekijkt, is aan de zinsopbouw toch te zien, dat het geen zuivere koffie was. De hele verdere dag hoorde ik als een mantra: Hang op! Klik weg! Bel uw bank! En gelukkig kan ik er nu wel weer om lachen.
Heb ik nog één kleinigheidje. Waarom gebruikt men in dit spotje die ouderwetse telefoons die bijna niemand meer heeft? Alleen omdat Hangop zo lekker klinkt en het daar bij past?
twaalf reacties

Ik ontving ook zo’n mail van VISA. Ik was eigenlijk druk met andere dingen bezig maar het lijkt me niet handig als de Visa card geblokkeerd wordt. Dus ik klikte op de link, en zag dat ik al mijn gegevens moest invoeren. Toen ik vier of vijf cijfers van mijn card had ingevuld begon ik me af te vragen waarom ze dit allemaal moeten weten, ze hebben mijn gegevens immers. Ik keek naar het adres in de adresbalk en toen wist ik het. Ik las de mail nogmaals en toen viel me het klungelige taalgebruik pas op. Via de VISA site, de echte, heb ik de mail doorgestuurd aan VISA. Ik ontkwam er dus net aan!

Gelukkig snel ontdekt en weer goed afgelopen.
Ze zijn tegenwoordig erg geraffineerd bezig.
Het blijft goed oppassen.

Jeetje, ik heb ook een VISA creditcard. Dank voor de uitgebreide waarschuwing. Dát gebeurt je dus nooit meer, meid.
Attent van Visa, hoor. Goeie club
Getver, we moeten tegenwoordig wel steeds achterdochtiger door het leven.

Dat kwam nog goed af. Zelf wil ik geen kredietkaart en heb alleen een debetkaart. Zo’n gewone pinpas werkt tot in Brazilie aan toe. Op mijn werk kon ik een American Expresskaart krijgen, maar die heb ik destijds geweigerd. Maar ook op mijn pinpas heb ik het zo ingesteld dat ik niet rood kan staan. Deels om de belachelijk hoge rentepercentages bij het rood staan, maar ook wegens een diefstal van mijn pinpas uit mijn ouderlijke woning. Dat heeft me 300 gulden gekost en daar heb ik geen trek meer in. Maar ook omdat al die kredietbedrijven (Amex, Mastercard en Visa) in de USA zitten.

Ik lees dat soort mailtjes , die ik natuurlijk soms óók ontvang, altijd aandachtig om te zien of ik er in zou tuinen áls ik zaken op de pc zou doen. Meestal is er genoeg te zien om argwanend te worden maar een enkele keer is het , bij vluchtig lezen, nét echt.
Omdat ik géén bank- of burgerzaken doe op de computer kán ik nooit in de verleiding komen om te reageren met m’n echte gegevens maar toch heb ik één keer zo’n reactieformulier ingevuld op mijn manier , ongeveer zo…..
naam, sukkeltje
adres, nog steeds hetzelfde
banknummer , gaat je niet aan enz enz …. nooit iets van gehoord natuurlijk maar toch even grote lol gehad.

ja, dat zijn hele merkwaardige zaken. We moeten uiterst voorzichtig zijn. Mailtjes ga ik nooit op in, en tot op heden heb ik daar nog geen last mee gehad.
Ze worden echt steeds bijdehanter die gasten. Eerst barstte het nog van de spelfouten, maar tegenwoordig maken ze er echt werk van.
Nou ja, je hebt er weer van geleerd…nooit informatie via internet versturen!
Gelukkig dat alles in orde kwam. Alleen het idee al dat een ander geld van je aftroggelt , je zóu ze toch!