OPLADEN
"Ik heb het steeds al gezegd" hoor ik P. zeggen. We zitten zoals gewoonlijk 's morgens aan de eettafel, we lezen de krant en genieten ondertussen van een lekker kopje koffie. Ik kijk even op en ik zie dat hij aangekomen is bij het gedeelte van de krant waar in het stroomverbruik van de Tesla weer eens uitvoerig wordt beschreven. "Ik heb toch steeds al gezegd, dat het bestaande stroomnet steeds zwaarder belast gaat worden en dat dit op den duur spaak gaat lopen. Hier staat het zwart op wit: een moderne elektrische auto heeft een piekvermogen dat gelijk staat aan dat van tien huishoudens."
En inderdaad, wij hebben het al vaak gehad over de elektrische auto. Overal in het land zijn er naast de benzinestations ook elektrische stations gebouwd, alleen, wij zien er nooit of, heel sporadisch, een auto staan. Want tja, als je elektrisch wilt laden, moet je er wel de tijd voor nemen.
Dan iedereen in de toekomst toch maar thuis elektrisch tanken? Nee, dat kan ook niet, als er in een straat 10 auto's tegelijker tijd gaan opladen, dan zijn er opeens honderd 'huishoudens' bij. De netwerkcapaciteit zou enorm vergroot moeten worden, maar dat vergt een investering van miljarden euro's, de straten moeten open om dikkere kabels te leggen.
Toch zegt de overheid te willen, dat er in 2030 1,7 miljoen laadpalen gerealiseerd zijn. Men heeft berekend, dat er dan per dag vierhonderd laadpalen bij moeten komen. Maar de overbelasting van het net is daarmee niet opgelost. Ook noodmaatregelen zoals tussen 17.00 en 21.00 uur verboden om op te laden of het opladen twee keer zo duur te maken, zullen geen oplossing zijn.
Deze laadperikelen zullen de verkoop van elektrische auto's geen goed doen.
"Voorlopig hoeven wij nog geen nieuwe auto, dus we hoeven ons er nog niet al te druk om te maken", zeg ik tegen P. "Nee, dat is zo", beaamt P., maar dat neemt niet weg, dat ik steeds gezegd heb, dat het elektrisch rijden nog lang niet ideaal is. Het lijkt allemaal zo mooi, maar men heeft toch echt een paar problemen over het hoofd gezien."
"Zou best kunnen, we zullen het zien, maar inderdaad, jij hebt het van het begin af aan steeds gezegd" en ondertussen vouw ik de krant op. Ons dagelijkse ritueel van kopje koffie drinken en krantje lezen is weer ten einde.
Heerlijk, die gezamenlijke momentjes, ik zou ze niet graag willen missen.
klikvijf reacties
Zelf denk ik dat het recyclen van accu’s een probleem gaat worden of eigenlijk al is. Dwz nu hebben we veel kleine accu’s van GS/Smartphones/laptops. Komen de grotere fietsaccu’s bij en over wat jaren de nog veel grotere berg accu’s uit elektrische auto’s. Je leest er weinig over en juist dat baart me zorgen. Waarschijnlijk wordt het uit de media gehouden om maar geen negatieve berichten over de e-meuk te verspreiden. Als er wel een goedkope, effectieve en milieuvriendelijke recycling was, dan zou dat breeduit in de media gedeeld worden.
Zelf denk ik dat waterstof de toekomst gaat worden voor snoerloosvervoer. Dwz opgewekte stroom in de Sahara belandt als waterstof in een grote tanker en gaat zo naar pompstations. Die aanpak zal vooral ingegeven worden voor het aandrijven van grotere voertuigen als schepen, vrachtwagens en mogelijk vliegtuigen. Uiteindelijk kan het zo aflopen dat het ook voor de personenauto gunstiger is.
De tijd zal het leren hoe alles zal lopen.
Ik denk dat mijn volgende auto nog gewoon een benzine auto zal zijn, en dat zal wrs wel de laatste zijn.
Daarna laat ik me verder rijden…
En dan wordt op dit moment nog steeds de meeste stroom opgewekt met kolencentrales, dus óók niet milieu vriendelijk.