DUURKOOP

 De eerste week van het nieuwe jaar is weer voorbij en ondanks de goede wensen is die eerste week toch niet helemaal voorspoedig verlopen. Er ging nogal wat stuk.

In de eerste plaats was ik zelf nog altijd een beetje stuk. Mijn darmklachten waren nog steeds niet onder controle en op maandag, de eerste werkdag, ben ik maar eens begonnen met de huisarts te bellen. De vervanger heeft het heel goed opgepakt, had zich goed ingelezen en stelde voor om dan toch maar met een antibiotica kuurtje te beginnen om te zien of dat enig effect had. En hoera, dat lijkt wel zo, want de klachten zijn nagenoeg helemaal verdwenen en dat is na vier weken echt een genot.

Dus doorgaan met prettig leven en daar hoort ook luisteren naar aangename muziek bij. Ik wil nog wel eens via spotify en een speakertje mijn eigen muziekje horen terwijl ik lekker een tijdje ongestoord zit te fröbelen op mijn eigen kamertje. Maar batterijen of accu, wat zit er in zo'n apparaat, raken wel eens leeg en de speaker moet dan weer opgeladen worden. En daar ging het mis. Waarschijnlijk ooit een verkeerd stekkertje in een verkeerde USB poort gehad, want er was geen verbinding meer te krijgen.

P. met het ding naar een werkplaats; het kon wel gemaakt worden, maar dat zou 40 euro gaan kosten terwijl een nieuw speakertje maar 19 euro kost.....Afijn, de nieuwe is al besteld en in huis en werkt voortreffelijk.

Dan naar het volgende punt. P. en ik zouden aan het eind van de week 's middags samen even ons huis een schoonmaakbeurt geven, maar dit werd wreed verstoord toen de stofzuiger er opeens mee ophield. P. werd wat narrig; hij was net zo lekker bezig en het einde van de twee wekelijkse vertoning was bijna in zicht. Na wat prutsen kwam hij bij me, ik was met de badkamer bezig, met de melding dat het ding waarschijnlijk niet meer aan de praat zou komen. Je kunt tegenwoordig bijna niet meer bij het inwendige van het apparaat.

Meteen schoot mij in de gedachte dat we vorig jaar tijdens de lock down dit ook al gehad hadden en dat we toen via BOL.com een goedkoop exemplaar hadden laten komen. In de reacties op het blog wat ik toen geschreven had, las ik dat je de plaatselijke Expert of zoiets ook kon bellen en dat je dan wel een nieuw apparaat kon komen afhalen.

Dit leek ons nu een beter plan en aldus geschiedde. En omdat de plaatselijke Expert ook zorgartikelen verkoopt zoals scootmobiels etc. was de winkel gewoon open. We kregen alle gelegenheid om een exemplaar naar wens uit te zoeken en tja, deze is wel een aanmerkelijk stuk duurder.

De goedkope stofzuiger van vorig jaar, zie blogje van 6 januari 2021, heeft het dus precies één jaar uitgehouden. Dat is wel 11 jaar minder dan zijn voorganger en in dat licht gezien is goedkoop toch echt duurkoop. 

Als illustraties heb ik de foto's genomen die ik gemaakt heb toen ik in Groningen in de Martini Plaza was. Omdat we na afloop van Carmina Burana even moesten wachten op het vervoer, hadden M. en ik tijd om dit moois, gemaakt van afval, te bewonderen, want eerlijk gezegd heb ik er best moeite mee om die twee apparaten die er nog helemaal goed uitzien weg te moeten doen omdat één klein onderdeeltje het laat afweten.

De onderste foto laat zien hoeveel afval er ontstaat als een mens geoprereerd wordt. Ik heb de vurige wens dat mijn gezondheid na het innemen van de medicijnen weer in orde is en dat er verder niet aan mij gesleuteld hoeft te worden. Als dat zo is, de gezondheid weer naar wens, dan gaat het vast toch een heel goed jaar worden.

                  klik

Mijn hond heet Hessel

hanscke Zaterdag 08 Januari 2022 - 09:08 am | | Standaard

vier reacties

Sjoerd

Tsja, je hebt wel eens van die tijden dat echt alles kapot lijkt te gaan. En repareren loont zich meestal niet meer. We leven gewoon in een wegwerpmaatschappij en ik kan niet zeggen dat dat waardeer.

Sjoerd, (URL) - 08-01-’22 13:54
Riet (e) pietz

De apparaten worden tegenwoordig gemáákt voor een kort leven en mede daardoor is het beroep reparateur ondertussen vrijwel uitgestorven, triest maar waar. Alles om de economie te laten groeien. Ik beperk het aantal apparaten zoveel mogelijk, maar er zijn er toch waar we niet buiten kunnen.

Riet (e) pietz, (URL) - 08-01-’22 18:32
StaartjeLiesbeth

Ellende, mijn dochter had datzelfde met dat stekkertje.We willen het nog eens proberen in een repair café. Maar ja #iets met corona. Die stofzuiger is zonde. Ik ben fan van Expert. Ik word daar altijd goed geholpen. Wens jullie langer plezier met deze!

StaartjeLiesbeth, (URL) - 08-01-’22 21:10
Ximaar

Mijn stofzuiger is van voor 1990 en doet het nog prima. Als ie niet meer te repareren is, dan ga ik wel eenss buurten bij Blokker. De ellende van de huidige stofzuigers zit vooral in de stofzuiger-slangkoppeling. Ook dure merken doen dit zeer krakkemikkig.

Ximaar, (URL) - 09-01-’22 11:37
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je deze vraag beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.