DETACHERING


Echt veel tv kijken doe ik niet, maar er zijn een aantal programma's die ik leuk vind om te zien. De reünie van de KRO is zo'n programma. Vooral het onderdeel waarin het leven van één van die klasgenoten wat uitvergroot wordt mag ik graag zien. Het biedt een kijkje achter de schermen van een gewoon leven wat vaak op een andere manier niet toegankelijk is. De deelnemers zijn meestal openhartig en ontwapenend.

Niet iedereen komt aan bod en soms komt er iemand helemaal niet aan het woord. Gisteravond vertelde iemand directeur van een detacheringsbureau te zijn. Hij doet goede zaken, zo goed dus, waardoor het mogelijk is dat hij het zich kan permitteren dat zijn medewerkers op zijn kosten vier uur per week vrijwilligerswerk kunnen verrichten. Mooi, heel mooi, maar zo vraag ik mij af, hoe kan het dat er zoveel winst gemaakt kan worden.

Vlak bij waar ik woon is er ook een Detacheringsbureau Overheid non-profit Gemeente Sociale Zaken. Ik heb gezien hoe het bedrijf gestart is. Met een paar mensen en een receptioniste. Nu staat de eigenaar op nummer 383 van de Quotelijst. Gemeenten moeten dus wel gigantische bedragen aan deze bedrijven betalen. Dat brengt mij de vraag: waarom kunnen gemeenten dit werk zelf niet organiseren. Ik zal wel dom zijn, maar ik blijf maar over deze vraag nadenken. Wat is, zo vraag ik mij af, de meerwaarde van zo'n detacheringsbureau. Waarom kunnen gemeentes zelf niet kundige mensen voor bijvoorbeeld het bijstandmaatschappelijk werk en de uitvoering van de WMO in dienst nemen. Wat kan een detacheringsbureau wel wat een gemeente niet zelf kan organiseren en waarom wordt er zo gigantisch veel mee verdiend? Wie het weet mag het zeggen.

hanscke Maandag 26 Januari 2009 - 2:22 pm | | Standaard

twaalf reacties

Hanny

Hetzelfde geldt voor alle adviesbureaus die ingeschakeld worden. Waarom geen experts binnen de eigen organisatie. Ik weet van iemand die bij de overheid in dienst was en adviseerde. Die heeft ontslag genomen en zijn eigen adviesbureau opgericht dat nu aan de overheid voor een veelvoud adviezen uitbrengt. Hoe krom kan alles zijn.

Hanny, (E-mail ) (URL) - 26-01-’09 15:35
marjolijn

Ja, de reünie, is leuk, en de rest ik wil er niet eens over na gaan denken, vind je dat erg?

marjolijn, (URL) - 26-01-’09 17:53
Willemvk

Dat hangt helemaal af van de budgetten die de gemeenten hanteren. Eigen krachten worden uit een heel ander potje betaald dan de gedetacheerden.
Dat een eigen kracht die exacte hetzelfde werk zou doen als een gedetacheerde veel goedkoper zou zijn, is dan niet van belang. Krom, maar ja, zo gaat dat.

Willemvk, (E-mail ) (URL) - 26-01-’09 19:56
redstar

Het programma zegt me niets, en daar ben ik maar wat blij mee. Ik kijk een serie, maar niet via de tv. Ik zouu het toch maar vergeten.
Goed dat er iets op tv is wat je met je spaarzame tijd nog volgen kunt.

redstar, (E-mail ) - 26-01-’09 21:20
Me!

Gemeenten moeten niet op de stoel van commerciële bedrijven gaan zitten. Dat is concurrentie vervalsing.

Me!, (E-mail ) (URL) - 26-01-’09 22:01
nanos

Ik noem dat geen vrijwilligerswerk. Het is mooi dat het zo kan, maar dit is ander werk doen in de tijd van de baas, gewoon doorbetaald.
Vrijwilligerswerk doet men doorgaans on(der)betaald in eigen tijd.

nanos, (URL) - 26-01-’09 23:16
Renesmurf

Inderdaad, vrijwillig is als je er niks voor krijgt.

Waarom ze zoveel verdienen, tja, geen idee, het zal vast met geld moet rollen te maken hebben.

Renesmurf, (URL) - 26-01-’09 23:51
Elmar

De reunie kijk is af en toe, soms zit er een erg leuke aflevering tussen!
Wat die detacheringsbedrijven betreft geen idee!
groetjes,
Elmar

Elmar, (E-mail ) (URL) - 27-01-’09 00:02
f r e d

‘k weet het niet; dus heb ik niets gezegd…..

f r e d, (URL) - 27-01-’09 15:22
mikelodeon

Er zijn veel geldverslindende processen in ambtenarenland, ook voor mij vaak onnavolgbaar

mikelodeon, (E-mail ) (URL) - 28-01-’09 10:19
Thérèse

Hier ook iemand die geen flauw idee heeft, sorry!!

Thérèse, (E-mail ) (URL) - 28-01-’09 17:50
Xiwel

Ik weet wel hoe het kan en waarom het gebeurd. Het is risicovoller ondernemen. Dat kan meer geld opleveren, maar je kan er ook sneller mee failliet gaan. Als een paar belangrijke klanten weglopen, dan kan het al gebeurd zijn met je detacheringszaakje. Wat dat betreft is het exact zo als met spaarrekeningen waar je vrij risicoloos een matige rente op krijgt en beleggen in iets ‘boomings’ waardoor je rendement tot 10x hoger kan zijn. Maar nu zou k niet zo graag zo’n risicozoekende belegger zijn. :-)
Bij onze gemeente zit 1 ambtenaar op een belangrijke stoel, die er een puinhoop van maakt. Die man krijgen ze niet weg en de hoop is dat met prepreprevut gaat. In de tussentijd maar afwachten dat ie niet teveel schade aanricht. De gemeente zou beter af geweest zijn met een gedacheerde. Als die het niet snapt, dat stuur je hem/haar zo terug en vraag je om een andere. Dat kan in dit voorbeeld de gemeente enorm veel geld besparen. :-)

Xiwel, (URL) - 28-01-’09 20:19
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je deze vraag beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.