DE LOSSE EINDJES.

Dit is voorlopig het laatste blogje over de vakantie in Thüringen. De eerste foto toont mijn fiets. Met deze gewone huis, tuin en keukenfiets met  slechts 7 versellingen hebben we toch diverse tochten van zo'n dertig kilometer per dag, gemaakt. Heel bijzonder was de tocht rond het stuwmeer Ohratalsperre tussen Luisental en Oberhof in. Het kostte even moeite (het zogenaamde fietsduwen door Thüringen) om op de juiste hoogte te komen, maar toen was het dan ook heerlijk fietsen rond dat meer. Ook hebben we een groot deel van het Gera-Radwanderweg, genoemd naar het riviertje de Gera, en dat loopt van Geraberg tot Gebesee boven Erfurt in onze fietstochten opgenomen. Zo hebben we dit in gedeelten gefietst en dit pad was goed te doen, wat zeker niet het geval was met de beroemde Rensteig. Dit fietspad heeft de naam dat die helemaal over de bergkam voert, maar dat fietspad was door het vele op en neer gaan voor ons toch veel te zwaar. Het was dan vooraf ook een hele uitzoekerij om een goede fietstocht samen te stellen en ook dan nog was er wel eens een miskleun. De laatste tocht voerde langs een heel smal sluispad wat amper breed genoeg was voor de kar van Sjors.

(klik)

Dit pad namen we dan ook niet, maar toen we na een aantal kilometers later in een korenveld belandden moesten we de conclusie wel trekken dat we hier echt langs moesten.Trouwens, Sjors heeft het vervoer in de kar tot aan het eind van de vakantie niet leuk gevonden, behalve als we met grote vaart een heuvel afdaalden. Dan was hij spontaan stil. Nee, wat hem betreft was het veel leuker als we afstapten, de fiets parkeerden en te voet verder gingen zoals bijvoorbeeld naar de drie ruïnes van de Drei Gleichen. Vanuit de verre omtrek waren deze (klik) drie bergen, met op elk van hen een oude vesting, te zien. De eerste, die in Mühlberg, vlak bij de camping hebben we direct in het begin bekeken. De tweede  hebben we op de laatste dag bekeken en 's avonds hebben we bij het derde exemplaar gegeten. Deze was volledig gerestaureerd en wordt als hotel en restaurant gebruikt.  Ik eindig met een foto van twee lekkere sorbets. Iedere zichzelf respecterende plaats had een Eiscafé, iets wat waarschijnlijk heel erg bij Thüringen hoort. Net als de Thüringer Bratwurst, alleen heb ik daar geen foto van. Van beiden hebben we, afhankelijk van het weer, er wel een paar genuttigd, maar daaarvoor was het dan ook vakantie.

hanscke Maandag 03 Augustus 2009 - 3:02 pm | | Standaard

negen reacties

Xiwel

Begrijp ik het goed dat jullie op een camping stonden tussen Mühlberg en Wechmar? Zo ja, dan is dat wel grappig. Ik ben er niet alleen langsgefietst, maar later begreep ik dat mijn zwager (heeft dezelfde achternaam als Johan Sebastiaan) en zuster vaak op die camping gestaan hebben.

Ik wist niet eens dat die Geraradweg in Gebesee eindigde. Toevallig ben ik door dat plaatsje gefietst. Ik reed daar al over de tamelijk lege hoofdweg en vond dat ik teveel naar het westen ging. Ben daar dus naar Sömmerda afgebogen. Goed dat jullie daar niet gefietst hebben. Ik brak er een spaak (de eerste en tot nu toe laatste op deze fiets). Ik zoek dus nix uit en doe maar wat me invalt. Vaak valt dat mee en soms een beetje tegen. :-)

En heel Duitsland staat vol met Eiscafé‘s, dat begint al vlak over de grens bij Nijmegen waar Kranenburg goede zaken doet met veel NL-klanten.

Xiwel, (URL) - 03-08-’09 21:18
hanscke

@Xiwel: ja hoor, heel goed getraceerd. Een mooie camping, alleen iets te dicht bij de autobahn. Bij windstil weer is er nogal wat geluidsoverlast, maar de alternatieven in de directe omgeving konden mij ook niet bekoren, dus zijn we maar blijven staan. Het was ten slotte wel een schone, goed verzorgde camping en het was ook lang niet elke dag windstil.

hanscke, - 03-08-’09 22:20
marjolijn

Het is dus een echte geniet vakantie geweest…!!
Fijn hoor.

marjolijn, (URL) - 04-08-’09 05:59
Vrouwke

Zo, dat heeft wat tijd gekost om alles bij te lezen. Zo te zien hebben jullie het goed gehad daar. Alleen die arme Sjors. Dat die nou in een karretje moet op zijn oude dag.
Hij gedraagt zich hetzelfde als een mens. Die willen die stap liever ook niet zetten, en geef ze eens ongelijk.

Het is mooi dat het fietsen meegevallen is. Je schrijft er niet over, maar heeft je voet zich netjes gedragen?

Vrouwke, (E-mail ) (URL) - 04-08-’09 09:19
Me!

Ik vind het een schitterende omgeving en de foto’s geven een mooi beeld. Ik ga daar toch weer eens naar terug.

Me!, (E-mail ) (URL) - 04-08-’09 12:16
fialas

ik zie scheel van jaloezie. Wat zou ik die reis ook graag eens doen. Ik heb zelfs familie in die contreien, maar het is mij veel te ver. En Thüringer worst kun je in heel Duitsland krijgen, de kunst van het worstmaken is indertijd meegekomen met al die oostblokvluchtelingen.

fialas, (E-mail ) (URL) - 04-08-’09 23:24
Renesmurf

Vakantie is toch heel avontuurlijk altijd.
Zo moet je met je kar je maar zien te redden, en dat lukt de ene keer beter dan de andere keer, maar keus heb je niet, hij moet er langs! Tja, dat vind ik wel wat hebben dan, uiteindelijk en achteraf.

Renesmurf, (URL) - 05-08-’09 00:02
mikelodeon

Haha, ik moet erg lachen om het beeld welke je beschrijft en ik zie(hoor) jullie fietsen met luid blaffende hond in karretje. Sjors was natuurlijk als de dood voor de afdaling in zo’n karretje zonder vering ;-)

mikelodeon, (E-mail ) (URL) - 05-08-’09 13:52
Thérèse

Mooie vakantie en wat sportief, Hanscke om zulke einden te fietsen en dan nog met een tegenstribbelende hond.

Thérèse, (E-mail ) (URL) - 06-08-’09 20:39
(optioneel veld)
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je deze vraag beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.