VERKOOPCIJFERS


Ik heb het niet gelezen en ik zal het ook niet lezen. Het valt me heel erg tegen dat de Volkskrant dit doet: geld verdienen over de rug van een dertien jarig meisje en ik neem het die krant dan ook heel erg kwalijk. Niet dat er een interview is geweest met de moeder van Laura. En ook niet dat dit in de krant geplaatst wordt. Maar wat ik de krant wel heel kwalijk neem is, dat er met dit item reclame gemaakt is om daarmee de verkoopcijfers om hoog te stuwen. Dat vind ik een laag bij de grondse actie en dat had ik niet van een Volkskrant verwacht.

Ondanks dat ik de krant niet gekocht heb ben ik via radio twee, die hiermee niet aan ledenwerving deed, toch aardig op de hoogte gebracht van wat er in dat interview staat. Ik had mij al vaker afgevraagd waar de moeder in dit verhaal te vinden zou zijn. het verbaast me dus niets dat het om een meisje met gescheiden ouders gaat. De vader was wat mij betreft steeds te nadrukkelijk in beeld en ik heb me stiekem wel eens afgevraagd wat zijn belang in deze kwestie zou kunnen zijn....

Kinderen hebben altijd een zekereloyaliteit naar de ouders toe. Voor mij is het duidelijk dat een dertien jarig meisje nog niet die levenservaring  heeft om goed om te kunnen gaan met haar loyaliteitsgevoelens naar iemand toe. Vader vindt het prachtig, moeder ziet het niet zitten, dus is het een bron van irritatie tussen de ouders en dertienjarige Laura acht zich zelf in staat zijn om al deze gevoeligheden tussen de ex-echtelieden, haar vader en moeder, dus alle in's en outs die hier zeker ook een rol spelen goed te kunnen beoordelen? Puur een kwestie van kinderlijke overschatting van zich zelf. Voor mij heeft de rechtbank een hele juiste beslissing genomen. Hier is dus meer aan de hand dan de vurige wens van een dertien jarig meisje. Dat dit naar buiten komt is alleen maar goed, maar daar hoeft de Volkskrant dan weer niet extra aan te verdienen door dit als blikvanger te maken. Daar heb ik wel bezwaar tegen. Dat ruikt een beetje naar riooljournalistiek. 

hanscke Zondag 06 September 2009 - 2:14 pm | | Actueel

elf reacties

Michiel

Inderdaad, niet erg fris allemaal.

Ik ben het overigens oneens met je mening dat de rechtbank de juiste beslissing heeft genomen. Ik zou zeggen als dat meisje dat nou zo graag wil, laat haar dan. Ze heeft de techniek kennelijk met de paplepel ingegoten gekregen dus waarom moet iemand die even met de kop boven het maaiveld uitsteekt meteen weer teruggeduwd worden? Waar blijft de VOC mentaliteit?

Natuurlijk zitten er risicos aan. Maar ja, opgroeien is nu eenmaal vol met risicos. Ze wil graag de jongste zijn die solo de wereld rond gaat. Als ze te lang moet wachten doordat ze zonodig tegen zichzelf beschermd moet worden hoeft het niet meer, want dan is iemand anders haar voor. En wat zal dat dan weer niet voor schade en frustraties toebrengen aan het tere kinderzieltje? Zo kan de wens haar tegen zichzelf te beschermen nog wel eens averechts werken.

Laat toch gaan die meid!

Michiel, (URL) - 06-09-’09 15:46
Elmar

Ik ben het helemaal met je een Hanscke! Zowel wat betreft de Volkskrant als wat betreft de zeiltocht van Laura. Ik vind dat mensen hun kop best boven het maaiveld moeten kunnen uitsteken, maar dan wel als ze volwassen zijn en alle consequenties goed kunnen overzien!
groetjes en nog een fijne zondag!
Elmar

Elmar, (E-mail ) (URL) - 06-09-’09 16:59
nanos

Ik heb niets van die reclame gehoord of gezien. Het interview met de moeder heb ik wel gelezen, eenvoudigweg omdat we een abonnement op die krant hebben. Na alle gedoe rond de plannen van vader en dochter denk ik niet dat er nog media zijn die er niet aan verdiend hebben. Ze hebben alle publiciteit ook nog zelf over zich afgeroepen en als je denkt jaren alleen over de wereld te kunnen zeilen, moet je dit zeker wel aan kunnen.
Ik erger me dan bijvoorbeeld meer aan reclame over de rug van verbrande kinderen, uitgemoorde gezinnen of anderszins tragisch omgekomen eerder anoniem mensen.
Ook de moeder zegt dat het zeiltechnisch geen probleem zal zijn, maar voorziet wel problemen met de langdurige eenzaamheid en onvoorziene situaties in vreemde havens.
Een dergelijke tocht aangaan als je dertien bent heeft niets te maken met VOC-mentaliteit (Is dat ineens een mode-uitdrukking geworden?), wel met zelfoverschatting, want als je dertien bent, vind je jezelf heel volwassen.
Als je je kop boven het maaiveld uit wilt steken op je dertiende (op zich niks mis mee), zijn er genoeg andere manieren om dat te doen.

nanos, (URL) - 06-09-’09 17:27
Annemarie

Ik denk niet dat je een meisje van 13 moet laten gaan. Echt niet!!!
Maar inderdaad om over die rug geld te verdienen.. Nee ook dat gaat me te ver.
Hoop dat de commissie een juist besluit ook neemt door Laura niet te laten gaan.

Annemarie, (E-mail ) (URL) - 06-09-’09 20:38
ReneSmurf

ik heb niks van de reclame meegekregen, maar ik geef de volkskrant wel gelijk.
Je moet juist met je artiekelen reclame maken.

Maar goed, het meisje zelf is dan weer een ander onderwerp.
En nu komt de moeder pas in beeld, heel merkwaardig allemaal.

Het is maar goed dat er journalistiek is dat het allemaal uitzoekt.

ReneSmurf, (URL) - 06-09-’09 20:52
ton

Ik ben het volledig eens met nanos (en heb ook geen reclame gezien of gehoord en een abonnement op de Volkskrant).

ton, (E-mail ) (URL) - 06-09-’09 22:12
Hanny

De Volkskrant lees ik niet. De reclame voor het artikel heb ik niet gezien/gehoord. Ik had al eens ergens gelezen dat de ouders gescheiden waren. Vond het desondanks wel vreemd dat we nooit wat van de moeder hoorden.
Het lijkt mij niet goed dat een dertienjarige in haar eentje de wereld over zeilt. Ze kan dan de techniek beheersen, maar zichzelf beheersen is een ander verhaal als je dertien jaar bent. Ze mag dan opgegroeid zijn op zee, daar was ze nooit alleen. Er waren volwassenen die haar door zwaar weer loodsten. Naar mijn mening moet ze eerst meer levenservaring krijgen om de oceanen in haar eentje te trotseren.

Hanny, (E-mail ) (URL) - 07-09-’09 00:15
marjolijn

Heb het een beetje gevolgd vanaf een afstandje.
Een dertien jarige is zowiezo wel erg jong om alleen op wereldreis te gaan.

marjolijn, (URL) - 07-09-’09 06:12
Vrouwke

In tegenstelling tot mijn normale manier van reageren, heb ik nu eerst wel de reacties van voorgangers gelezen.
De eerste keer dat ik je log las, was er nog niet gereageerd en ik dacht dat ik wat over het hoofd gezien had of zo. Dit omdat ik niks gemerkt heb van reclame over de rug van Laura heen.

Mijn mening over de zeiltocht staat los van welke krant dan ook. Als ik hoor dat een meisje van dertien (inmiddels veertien heb ik begrepen) alleen de wereld rond wil reizen, zakt mijn broek af.
Laat dat maar over aan volwassenen, en die hebben het er al moeilijk genoeg mee.

Vrouwke, (E-mail ) (URL) - 07-09-’09 19:09
zakina

Het leven draait om geld, dus zal een krant er alles aan doen om te zorgen meer kranten te verkopen. Ik heb me ook al die tijd afgevraagt hoe de moeder dit ervaart en dat weet ik nu dankzij jouw log

zakina, (URL) - 07-09-’09 20:41
Mo

De rechter heeft de juiste beslissing genomen. Pa wil graag in de belangstelling staan en dochter Laura heeft last van pubergedrag. De Volkskrant, ach….niet alleen de Volkskrant. Zo wordt nu eenmaal journalistiek bedreven, vandaar dat ik steeds meer met een flinke korrel zout neem.

Mo, (E-mail ) (URL) - 09-09-’09 11:51
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je de vraag beantwoorden met een cijfer.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.