COMMUNICATIEMIDDEL
Al een paar maand had ik mij er op verheugd, als ik terug was met vakantie, "mocht" ik een nieuw telefoonspeeltje. Mijn contract was dan bijna afgelopen en de KPN zou vast met een nieuw aanbod komen. Verlekkerd had ik al menig maal naar de blackberry en de galaxy gekeken. Niet goed genoeg zo is de afgelopen dagen gebleken.
Woensdag was ik er aan toe om tot actie over te gaan. P. zag nog net op tijd, dat ik iets had gekozen waarvoor ik ruim 350 euro moest bijbetalen. Dat was niet echt de bedoeling, want het moet natuurlijk wel goedkoop en gratis. Uiteindelijk viel mijn keus op de Galaxy mini. En toch internet mogelijkheden en het toestel gratis; het kan niet op. De prijs van het maandabonnement zou wel iets om hooggaan, maar ik wist natuurlijk ook al al lang dat ik nooit meer een abonnement met 100 belminuten voor 9 euro zou kunnen afsluiten.
Donderdag werd mijn speeltje thuisbezorgd. Oef, het instellen en het gebruiken van dit speeltje valt nog helemaal niet mee. De dagen daarna begon de ellende. Van de KPN kreeg ik een berichtje dat ik al ruim over de 5 MB's heen was gegaan en dat het misschien verstandiger was om er een extra bundel van 2 euro vijftig bij te nemen. Toch netjes om mij te waarschuwen, dacht ik, maar met nog extra 5 MB's moest ik toch wat meer op het verbruik gaan letten. Het leek mij wel handig om het internet dan maar uit te schakelen en pas wanneer ik het nodig had, in te schakelen.
Hoe ik ook gebruiksaanwijzingen doorspitte, ik las nergens over een mogelijkheid om dit te kunnen doen. De MB's tikten gewoon door en ik ging per nacht slechter slapen. Maandagmorgen zat ik om 7 uur al weer achter de computer om het één en ander uit te zoeken. Via Google kwam ik te weten dat ik niet de enige was die met de vraag over uitschakeling zat. Velen met mij. Ik heb die morgen nog veel meer geleerd. Ik weet nu ook dat Androïd een besturingssysteem is en ik heb geleerd wat roaming is en en.....
Heel langzaam begon er bij mij iets te dagen toen ik voor de zoveelste keer mijn abonnement nog maar weer eens een keer bekeek. En toen P. er achter was gekomen dat het niet de bedoeling is om het internet uit te schakelen, viel bij mij het kwartje. Of ik wilde een ander soort abonnement hebben, iets wat past bij deze telefoon, òf ik wilde gebruik maken van de mogelijkheid om binnen 7 dagen het aangegane contract te beëindigen.
De juffrouw van de KPN was allervriendelijkst. Ze was het helemaal met mij eens, dat het abonnement absoluut niet paste bij dit toestel. Het was mogelijk om van abonnement te veranderen en er zou namens mij een verzoek ingediend worden om de gemaakte kosten, tien keer 1,50 = 15 euro, voor de gebruikte 10 MB's, niet in rekening te brengen, vanwege het onjuiste abonnement.
Ik ben nu wel een stukje duurder uit, maar ik weet nu tenminste wel waar ik aan toe ben. Ik krijg nu 's nachts in ieder geval niet meer een smsje dat ik al weer 5 MB's verbruikt heb. Dat slaapt een stuk relaxter. Een bijkomstigheid is dat ik in een korte tijd heel veel bijgeleerd, maar de KPN mag in haar aanbod wel iets meer duidelijkheid aanbrengen.
tien reacties
Mijn vrouw heeft dezelfde, maar maakt alleen gebruik van wifi spots of hier in huis om op internet te gaan. Leuk toestel overigens.
Gelukkig dat het abonnement veranderd kon worden en dat je nu weer onbezorgd kunt slapen.
Ik hou het maar bij mijn ‘gewone’ apparaatje. Lekker goedkoop en geen kopzorgen.
Ik mag nog een jaartje het oude tarief gebruiken en dan mag ik ook in de buidel gaan tasten. Of toch minder gaan internetten.
Love As Always
Di Mario
Ja, het verkrijgen is allemaal zo gebeurd, maar er weer vanaf komen is een andere zaak.
Gelukkig is het goed gekomen, want slapeloze nachten voor een telefoon is toch te erg.
Ik heb ook al langer zin in een leuke smartphone, maar als ik rondneus ben ik onmiddelijk het bos tussen de bomen kwijt. Om zelf een doordachte keuze te maken vind ik niet te doen. Te veel mogelijkheden en veel ondoorzichtigheid in kosten. Maar als ik je verhaal zo lees heb ik er nog minder zin in gekregen, want mijn vertrouwen in een echt onafhankelijk advies van een verkoper was al niet groot, maar nu nog minder…. Ik hou t maar bij mijn klein telefoontje, zonder camera zelfs!
succes met t vervolg,
grtz
Jouw verhaal bevestigt mijn idee dat alleen het hebben van een ontzettend simpel mobieltje wel genoeg is, zeker voor mij en zelfs dat ding vergeet ik nogal eens mee te nemen of op te laden. Maar ja, ik leef nog een beetje in het Stenen Tijdperk, maar vind ik niet erg.
veel plezier met je nieuwe apparaatje overigens!!
Erg netjes geregeld van ze, met de kosten en zo.
Ik vind het moeilijk om over te oordelen, hoe dat zit met de abonementen en zo.
Mijn oude sim-only contract is al weer enige tijd verlopen. En mijn oude GSM-metje vertoonde kuren. 400 Telefoonnummers niet meer beschikbaar en geen back up maakte mij zenuwachtig. Voor een klein bedrag heb ik nu een eco-telefoon aangeschaft. Gelukkig is met een nieuw kabeltje mijn oude apparaat ook weer bruikbaar. En met al het gedoe heb ik nu een nieuw telefooncontract voor een kwart van de oorspronkelijke prijs.
Bellen doe ik spaarzaam en internetten gaat toch een stuk plezieriger op mijn laptopje. En de prijs van het internetten op mijn laptopje staat ook al weer even op een zeer laag bedrag.
Zo heeft iedereen zijn eigen keuzes.
Vrolijke vakantiegroet
De commotie omtrent de verhoging van de tarieven voor mobiel internet is je misschien ontgaan. Aan onbeperkt internet voor een tientje per maand is abrupt een eind gekomen. Nieuwe abonnees moeten nu veel meer betalen. KPN begon er mee en Vodafone en T-Mobile volgden al snel.
Ik heb geen smartphone en voor mobiel internet heb ik een dongeltje van AH met een prepaid kaartje. Als ik in het buitenland ben, koop ik ter plekke een prepaid kaartje van een lokale ISP. Per MB relatief duur, maar ik betaal alleen voor wat ik gebruik. Met een beetje emailen en af en toe even een fototje doorsturen valt dat heel erg mee.